2. Část - Volba pohonu
Pro modely aut v měřítcích do 1:8 se používají dva systémy pohonu. Záleží na každém modeláři, aby si sám určil co je jemu srdci bližší a více mu vyhovuje. Pochopitelně každý systém má své klady a zápory. O těch si řekneme více v jednotlivých článcích. |
||
|
||
Modely s elektromotorem |
||
Většina lidí si myslí, že pohon pouze elektrickou energií je jednodušší a hlavně finančně výrazně méně náročný. Pravda je to však jen částečně. Rekreační modely s elektromotorem jsou v pořízení skutečně levnější, než srovnatelné s motorem spalovacím a pro jejich provoz postačují baterie, které se opětovně nabíjí a odpadá tudíž investice do paliva. Ovšem jakkoliv se modelář začně věnovat jízdě s elektromodelem na závodní úrovni, je třeba počítat s investicí do kvalitního nabíječe a zároveň zjistí, že životnost baterií v závodním rytmu se výrazně zkrátí. A pochopitelně závodní motory a regulátory jsou cenově výrazně jinde, než pro rekreační modely. Tím se rozdíl smazává a obecně lze říct, že kupříkladu kategorie 1:10 on road je s elektromodelem finančně náročnější než se spalovákem. Je však nutné si přiznat, že má, alespoň u nás, výrazně vyšší prestiž. |
||
|
||
Ještě ve velmi nedávné minulosti se používaly výhradně motory stejnosměrné, který vidíte v řezu na obrázku. V průběhu roku 2004 a 2005 je pomalu začaly vytlačovat motory střídavé, které mají výrazně vyšší výkon při zachování spotřeby energie a navíc díky jejich konstrukci odpadá udržba kolektoru a obroušených uhlíků. Proč se střídavé motory do modelů aut prosadily až teď, když modely letadel je používají již velmi dlouho? Problémem bylo vyřešení pozvolného nástupu motoru od nejnižších otáček. Zatímco u letadel tento fakt nijak nevadí, u aut bylo nezbytně nutné umožnit plynulý nárůst otáček hned s prvním pootočením motoru. |
||
|
||
|
||
Potřebné příslušenství: |
||
U
pohonu elektromotorem se používá elektronický
regulátor, který na základě povelu od
příjímače nastavuje otáčky elektromotoru.
Liší se samozřejmě možnostmi nastavení, některé
umožňují modelu couvat, některé mají
propracovaný systém brždění a couvaní.
Ideální je samozřejmě regulátor plně
nastavitelný a především vhodný pro
konkrétní typ modelu. Je samozřejmé, že pro
závodní okruhovou desetinu je vhodný jiný
regulátor, než pro maketový model tahače.
Základním rysem stejnosměrných - dosud hojně
užívaných regulátorů - je počet závitů,
které může motor mít, aniž by se regulátor
přetěžoval. Pochopitelně nadměrné zatížení
může vést až k jeho zničení. |
||
Modely se spalovacím motorem se žhavicí svíčkou |
||
Do měřítka 1:6 a 1:5, kde jsou používány motory klasické dvoutatktní koncepce se zážehovou svíčkou, se v modelech používají motory se žhavicí svíčkou. Výhodou motorů je vysoký výkon při kompaktních rozměrech, který je umožněn vysokými otáčkami. Nevýhodou je nutnost používání dražšího speciálního paliva, které je směsí metylalkoholu, oleje (ricinového, nebo syntetického) a nitromethanu. |
||
|
||
Mezi začínajícími modeláři se nezřídka udržuje naprosto chybný názor, že motor se žhavicí svíčkou je nespolehlivý, náročný na údržbu a především na seřízení. Není to pravda a při správném zacházení motor dobře startuje, udržuje volnoběžné otáčky a letí ochotně do otáček vysokých. Velmi důležité je především správná údržba vzduchového filtru a první záběh motoru. Pochopitelně je důležité mít karburátor správně nastavený, ovšem v našem zběžném seznámení s RC technikou nemůžeme speciálním záležitostem jednotlivých typů věnovat tolik prostoru. |
||
|
||
|
||
|
||
Potřebné příslušenství: |
||
Na obrázku je vidět klasická žhavicí svíčka. Je dobré mít vždy jednu v zásobě, protože se může stát, že se její vlákno přepálí a bez záložní svíčky je po jízdě. Velmi často diskutovaným tématem je, jakou svíčku použít s ohledem na počasí, tlak vzduchu atd... Objektivní a seriozní článek na toto téma by zabral klidně několik stránek A4. Bohužel my nemáme pro tyto věci prostor. Obecně lze říci, že pro palivo s nitromethanem se používají svíčky s označením 5 až 8. S ohledem na obsah motoru dáváme v chladnějším počasí nižší číslo a při teplejším počasí vyšší. Samozřejmě je nezbytně nutné mít správně nabité žhavítko a zřejmě se při provozu modelu se spalovacím motorem neobejdete bez klíče na svíčku a tankovací lahve. Přece jen se z pětilitrového kanystru palivo do cca 30mm hrdla nádrže špatně nalévá.
|