Pro modely aut v měřítcích
do 1:8 se používají dva systémy pohonu.
Záleží na každém modeláři, aby si
sám určil co je jemu srdci bližší a více
mu vyhovuje. Pochopitelně každý systém má
své klady a zápory. O těch si řekneme více
v jednotlivých článcích.
|
|
Modely s elektromotorem
|
Většina
lidí si myslí, že pohon pouze elektrickou energií
je jednodušší a hlavně finančně výrazně méně
náročný. Pravda je to však jen částečně.
Rekreační modely s elektromotorem jsou v pořízení
skutečně levnější, než srovnatelné s motorem
spalovacím a pro jejich provoz postačují baterie,
které se opětovně nabíjí a odpadá
tudíž investice do paliva. Ovšem jakkoliv se modelář
začně věnovat jízdě s elektromodelem na závodní
úrovni, je třeba počítat s investicí do
kvalitního nabíječe a zároveň zjistí,
že životnost baterií v závodním rytmu se
výrazně zkrátí. A pochopitelně závodní
motory a regulátory jsou cenově výrazně jinde, než
pro rekreační modely. Tím se rozdíl smazává
a obecně lze říct, že kupříkladu kategorie 1:10
on road je s elektromodelem finančně náročnější
než se spalovákem. Je však nutné si přiznat, že
má, alespoň u nás, výrazně vyšší
prestiž.
|
|
Ještě ve velmi nedávné
minulosti se používaly výhradně motory
stejnosměrné, který vidíte v řezu na
obrázku. V průběhu roku 2004 a 2005 je pomalu začaly
vytlačovat motory střídavé, které mají
výrazně vyšší výkon při zachování
spotřeby energie a navíc díky jejich konstrukci
odpadá udržba kolektoru a obroušených uhlíků.
Proč se střídavé motory do modelů aut prosadily
až teď, když modely letadel je používají již
velmi dlouho? Problémem bylo vyřešení pozvolného
nástupu motoru od nejnižších otáček.
Zatímco u letadel tento fakt nijak nevadí, u aut
bylo nezbytně nutné umožnit plynulý nárůst
otáček hned s prvním pootočením motoru.
|
|

|
|
Potřebné
příslušenství:
|
U
pohonu elektromotorem se používá elektronický
regulátor, který na základě povelu od
příjímače nastavuje otáčky elektromotoru.
Liší se samozřejmě možnostmi nastavení, některé
umožňují modelu couvat, některé mají
propracovaný systém brždění a couvaní.
Ideální je samozřejmě regulátor plně
nastavitelný a především vhodný pro
konkrétní typ modelu. Je samozřejmé, že pro
závodní okruhovou desetinu je vhodný jiný
regulátor, než pro maketový model tahače.
Základním rysem stejnosměrných - dosud hojně
užívaných regulátorů - je počet závitů,
které může motor mít, aniž by se regulátor
přetěžoval. Pochopitelně nadměrné zatížení
může vést až k jeho zničení.
Neméně
důležitou součástí elektroinstalace je pohonný
akumulátor. Obecně se pro pohon větších modelů
používají šestičlánky seřazené do
dvou sloupců po třech článcích a zatavené
ve folii. Bohužel právě toto uspořádání
znemožňuje vyrovnávání každého
článku zvlášť. Proto se u vysoko výkonných
sad používá uspořádání "vedle
sebe" ve kterém je přístup k pólům
každého článku a tím pádem je možné
baterie samostatně vybíjet a případné
nesrovnalosti v napětí jednotlivých článků
srovnat. Pro malé modely se pak používájí
sady uspořádané především podle
prostorových možností modelu. Nezřídka se
dnes začínají prosazovaz baterie Lithio Polymerové
(značené Li-Pol) které mají pro stejné
napětí a kapacitu výrazně menší rozměry a
především hmotnost. Co na sadě článků
znamená 7,2V a 2400mAh? Použili jsme označení
napětí šestičlánkové sady s dnes už spíše
nižší kapacitou. 7,2V (Volt)je napětí které
lze změřit na konektoru celé baterie. Je to součet
napětí jednotlivých článků - každý
má napětí 1,2V - násobeno šesti je 7,2V.
2400 mAh - je kapacita baterie - měří se v Amper/hodinach
- dalo by se tedy sadu označit i 2,4Ah. Z historických
důvodů se však stále používá předpona
mili dělící kapacitu na tisíciny. Kapacita
by se dala nejlépe vysvětlit jako výdrž. Mám-li
tuto baterii a zatížím ji 2,4A odběrem, bude
schopna napájet zařízení po dobu jedné
hodiny (pochopitelně v ideálních podmínkách
a při plném nabití) Pokud budu mít stejnou
sadu, ovšem s dnes běžně dostupnou kapacitou 4200mAh mohu
stejné zařízení napájet až hodinu a
třičtvtě. Nedosahnu však vyššího výkonu,
protože napětí obou sad je shodné.
Nezbytně
nutným vybavením pro každý provoz modelu s
elektromotorem je nabíječ. Ale opravdu nabíječ.
Tedy zařízení, které akumulátory
nejen nabije, ale hlavně je nabije nastavitelným proudem a
zároveň je umí vybít a naformovat. O údržbě
akumulátorů bylo napsáno již hodně a rozhodně
jsou to informace nad rámec našeho stručného
průvodce RC světem.
|
Modely se spalovacím
motorem se žhavicí svíčkou
|
Do měřítka 1:6 a
1:5, kde jsou používány motory klasické
dvoutatktní koncepce se zážehovou svíčkou,
se v modelech používají motory se žhavicí
svíčkou. Výhodou motorů je vysoký výkon
při kompaktních rozměrech, který je umožněn
vysokými otáčkami. Nevýhodou je nutnost
používání dražšího speciálního
paliva, které je směsí metylalkoholu, oleje
(ricinového, nebo syntetického) a nitromethanu.
|
|
Mezi začínajícími
modeláři se nezřídka udržuje naprosto chybný
názor, že motor se žhavicí svíčkou je
nespolehlivý, náročný na údržbu a
především na seřízení. Není to
pravda a při správném zacházení motor
dobře startuje, udržuje volnoběžné otáčky a
letí ochotně do otáček vysokých. Velmi
důležité je především správná
údržba vzduchového filtru a první záběh
motoru. Pochopitelně je důležité mít karburátor
správně nastavený, ovšem v našem zběžném
seznámení s RC technikou nemůžeme speciálním
záležitostem jednotlivých typů věnovat tolik
prostoru.
|
|

|
|

|
|
Potřebné
příslušenství:
|
Na
obrázku je vidět klasická žhavicí svíčka.
Je dobré mít vždy jednu v zásobě, protože
se může stát, že se její vlákno přepálí
a bez záložní svíčky je po jízdě.
Velmi často diskutovaným tématem je, jakou svíčku
použít s ohledem na počasí, tlak vzduchu atd...
Objektivní a seriozní článek na toto téma
by zabral klidně několik stránek A4. Bohužel my nemáme
pro tyto věci prostor. Obecně lze říci, že pro palivo s
nitromethanem se používají svíčky s
označením 5 až 8. S ohledem na obsah motoru dáváme
v chladnějším počasí nižší číslo
a při teplejším počasí vyšší. Samozřejmě
je nezbytně nutné mít správně nabité
žhavítko a zřejmě se při provozu modelu se spalovacím
motorem neobejdete bez klíče na svíčku a tankovací
lahve. Přece jen se z pětilitrového kanystru palivo do
cca 30mm hrdla nádrže špatně nalévá.
|